Hva kan vi lære fra Facebook om M&A?

Facebook er for mange synonymt med bilder av kjæledyr, statusoppdateringer og bursdagshilsener, men visste du at du kan lære mye om strategisk vekst og M&A ved å studere selskapet selv?

På sine drøye 12 leveår har Facebook kjøpt opp mer enn 60 selskaper. De meste kjente er bildedelingstjenesten Instagram (kjøpt for 1 milliard USD i 2012) og meldingstjenesten WhatsApp (kjøpt for 19 milliarder USD i 2014). Med så mange oppkjøp på CV ’en kan man vel trygt slå fast at M&A er en del av selskapets DNA, og at mange kan lære av Facebook CEO, Mark Zuckerbergs mergers & acqusition strategi.

Her er fem M&A-lærdommer å hente fra Facebook:

1: Kultur må ikke undervurderes

Sitatet «Culture eats strategy for breakfast” er betegnende på Facebooks M&A aktiviteter. Det betyr absolutt ikke at Zuckerberg og co ikke også har en klar strategi bak sine oppkjøp, men de har skjønt at man ikke skal undervurdere selskapskultur. Facebook fokuserer både på å finne selskaper som fostrer den samme kulturen som dem selv, og satser samtidig på å tidlig implementere sine verdier i selskapene de kjøper opp.

Facebook ble etablert i februar 2004 og er et relativt ungt selskap. De aller fleste selskapene de har kjøpt opp er enda yngre. Flat struktur, raske endringer og innovasjonstankegangen man ser i mange Startup-selskaper, danner en felles kulturell plattform for Facebook og selskapene i deres voksende portefølje.

Kulturkollisjoner er ofte en viktig årsak til at M&As mislykkes, enten allerede på forhandlingsbordet – eller verre: som en dyrekjøpt erfaring i etterkant av oppkjøpet.

Eksempelvis trekkes kulturforskjeller frem som en av årsakene til at Hewlett Packards oppkjøp av Autonomy Corporation (for 11 milliarder USD i 2011) i dag er et skrekkeksempel på hva man ikke skal gjøre i M&A.

2: Oppkjøp betyr ikke bare én ting

Det er ikke nødvendigvis riktig å si at oppkjøp er det samme som at selskapet som kjøpes blir «slukt» av kjøperen. En viktig vurdering er nettopp om selskapet skal implementeres fullstendig i kjøperselskapet, eller videreføres og utvikles under opprinnelig navn og merkevare. Det siste er særlig aktuelt dersom man kjøper sterke merkenavn med en stor brukermasse/ kundebase. Både Instagram og WhatsApp fortsatte som egne produkter og under eget navn etter oppkjøpene.

I forbindelse med oppkjøpet av Instagram, uttalte Mark Zuckerberg:

“…we need to be mindful about keeping and building on Instagram’s strengths and features rather than just trying to integrate everything into Facebook.

That’s why we’re committed to building and growing Instagram independently. Millions of people around the world love the Instagram app and the brand associated with it, and our goal is to help spread this app and brand to even more people.”

Due diligence prosessen er et viktig forarbeid til enhver M&A. Men hva slags dokumenter må du ha med? Last ned vår sjekkliste her.

3: Ikke glem kjernevirksomheten

Alle oppkjøp og alt annet som Facebook foretar seg, er en del av selskapets overordnede strategi og visjon: «to give everyone in the world the power to share and make the world more open and connected», som Zuckerberg selv sier det.

Zuckerberg har også tydelige tanker rundt hvordan Facebook skal lykkes, og hvordan selskapet tenker på utvikling og strategiske oppkjøp:

Dette var tydelig ved oppkjøpet av Instagram:

En liknende motivasjon lå til grunn da Facebook i 2014 kjøpte opp virtuell-virkelighetsselskapet Oculus VR for to milliarder USD:

[quote text=»%E2%80%A6with%20Oculus%2C%20we’re%20making%20a%20long-term%20bet%20on%20the%20future%20of%20computing.%20Every%2010%20to%2015%20years%2C%20a%20new%20major%20computing%20platform%20arrives%20and%20we%20think%20that%20virtual%20and%20augmented%20reality%20are%20important%20parts%20of%20this%20upcoming%20next%20platform.» author=»Mark%20Zuckerberg%2C» author_position=»CEO%20i%20Facebook» /]

4: Ingen er immune mot disrupsjon

Ingen selskaper er immune mot endringer, ikke engang Facebook. Det er det ingen som vet bedre enn Facebook selv! Gjentatte ganger har selskapet kjøpt opp selskaper som kan betegnes som konkurrenter eller ligger an til å bli det. Facebook har skjønt at strategiske oppkjøpt er en rask og effektiv måte for å sikre seg ny og innovativ teknologi.

Da Facebook innså at de slet med å ta en posisjon på mobilmarkedet, ble Instagram-oppkjøpet en del av løsningen. Det er kanskje rart å tenke på i dag, med «mobile first»-tankesett så veletablert både hos Facebook og de fleste andre, men Facebook, med sin web baserte plattform, slet med å lykkes på mobil. Instagram derimot, som startet som –  og fortsatt er – en mobil-app, var lysår foran når det kom til brukeropplevelse og lokket mange av Facebooks brukere med sin nye måte å dele bilder på.

Gjennom årens løp har Facebook gjentatte ganger bevisst at de er i forkant av utviklingen og har en unik evne til å stadig fornye seg, og strategiske oppkjøp har gjentatte ganger vært del av løsningen. De siste årene i form av blant annet i oppkjøp knyttet til virtuell virkelighet og kunstig intelligens.

5: «You can’t win them all»

Foruten om oppkjøpene av Instagram og WhatsApp, er nok den mest kjente oppkjøpshistorien til Facebook en deal som aldri ble noe av: Nemlig Facebooks gjentatte forsøk på å sikre seg Snapchat.

Angivelig takket Snapchat nei til 3 milliarder dollar i 2013 etter flere forhandlingsrunder. I dag ser Facebook tilsynelatende ut til å ha godtatt at Snapchat ikke kommer til å inngå i porteføljen, og har valgt en annen strategi, nemlig å utvikle de samme tjenestene selv (som vi blant annet ser med den ferske lanseringen av Facebook Stories og nye statusfunksjonen i WhatsApp), samt å kjøpe opp selskaper med lignende produkter (som MSQRD, en app som i likhet med Snapchat lar deg sette på masker, filter og lignende på bilder og videoer i realtid, i 2016). Snapchat på sin side er i ferd med å relansere seg som linse- og kameraselskap og snappet tidligere i år opp en børsnotering.


Virtuelle datarom er også en viktig ingrediens i M&A. Be om en demo på datarom fra Admincontrol.